Pages

Thursday, February 16, 2012

I'm NOT a Blogger....but....

Assalamualaikum....pembuka bicara.

Semoga terus ceria di hari ke 47 di tahun 2012. Inilah entry pertama di tahun 2012. So...layak ke saya bergelar blogger?

Kehidupan seharian tak pernah kurang nikmat dan cabarannya. Sibuk? bukanlah alasan yang baik untuk diberi. Semua orang sibuk. Sibuk dengan urusan sendiri. Tak kurang juga yang menyibukkan diri...hehehe...

As for Mama Atie. Everyday is a great adventure. Why?


Mereka bertigalah nikmat dan cabarannya (^_^) 3 anak yang keluar dari perut yang sama tapi punya karakter dan kerenah yang berbeza....mau tak mencabar?????cuba try test tengok! Mengeluh? takkan pernah. Penat? mau TIDAK! Tapi inilah nyawa saya. Kadang memang terlepas marah dan cubit. Tapi hati segera rasa bersalah. Tika mereka diulit mimpi...saat itulah saya pilu dan segera mohon ditingkatkan kesabaran.

Terbaca saya di ruangan Wardina Safiyyah..."Ilmu keibubapaan bukan hadir secara package bersama anak yang dilahirkan. Tapi ia perlu dipelajari dan dipraktikkan." Ilmunya meluas dan berubah2 mengikut keadaan dan zaman. Setiap anak takkan sama cara asuhan dan layanan. Saya sedang berusaha mempelajari dan mempraktikkan.

Sebagai ibu berkerja, masa amat terhad untuk bersama anak2. Jadi kenapa saya perlu isi masa itu dengan moment yang tak indah? Oh...betapa banyak dosa saya pada anak bertiga ini.

Saya kini sedang mendidik hati...memperbaiki diri...meningkatkan prestasi...menambah produktiviti? oooh... NO..NO..NO...

I wanna be SUPERMAMA !!!


Yang menjadi idola anak2. Saya mau mereka nyanyi.... "dan superhero kita..."

MAMAMA bukan BoBoiBoy




Tuesday, October 11, 2011

Sedap...Lemak...Enak

Assalamualaikum....pembuka bicara.

24 jam terasa pantas berlalu...tak cukup 24 x 7? siapa yg ada lebihan? mana mungkin...semua sama. Jadi haruskah mengeluh? mengapa tidak bersyukur?

Kehidupan harian tidak akan mudah tanpa pengurusan yang baik. Kalau sekolah dulu ada jadual waktu pembelajaran...mengapa tak sekarang? lagi banyak pengisian dan agihan tugas. Tapi janganlah anda membayangkan ada jadual begitu di dinding rumah saya... hehehe...

Bergelar Isteri, Mama, Eksekutif... bukanlah semudah yang disangka. Tapi saya bukan seorang je kan? (ayat penguat semangat sendiri)... so... berhenti mengeluh dan bersyukur kerana masih diberi kesempatan untuk hidup di muka bumi ni untuk mengecapi segala nikmat... Nikmat disayangi... Nikmat menyayangi...

Niiiiiiikkmaaaaat....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

bersama mereka bertiga...SEDAP...LEMAK...ENAK


Selamat hari Isnin Selasa semua!



Wednesday, September 28, 2011

Less but More

Assalamualaikum....pembuka bicara.

A short FB wall post shared from my lovely sis Nadz Mokhtar...

You can't UPLOAD love,
you can't DOWNLOAD time,
and you can't GOOGLE all the answers in life.

So just LOG-IN with ALLAH's presence and you'll surely LIKE the STATUS of your life.

InsyaAllah...we'll be CHECK-IN Jannatul Firdaus....ameen...


Happy Wednesday everyone! Have a great day (^_^)


Thursday, September 22, 2011

Cahaya Kelembutanku dan Kasih Sayangku

Assalamualaikum....pembuka bicara.

Entri ini khas ditujukan buat Nurin Auni Awatif bt Shaffarizal @ Kakngah.

Lahirmu menambah seri
Sekuntum lagi bunga di taman hati Mama dan Papa
Suri penyeri siang dan malam kami
Zuriat yang dinanti menambah bahagia


Bagai mati hidup semula
Itulah yang Mama rasa saat melahirkanmu
Tidak semudah yang Mama sangka
Namun ketentuan Tuhan tak siapa yang tahu



Airmata Papa dan Mama menitis kala di bilik itu
Sakitnya tak mampu diucapkan
Hati terguris dimarah diherdik doktor saat itu
Itulah harga sebuah pengorbanan


Hadirmu dinanti
Kasihnya kakak padamu tidak terungkap
Buat penemannya yang sunyi
Kawan bermain dan lawan bercakap
Setiap masa kakak disisi
Mendodoi, menyanyi dan mendakap


Hari ini genap 3 tahun umurmu
Banyak kisah suka, duka dan pilu
Kekesalan demi kekesalan sering berlaku
Maafkan Mama untuk semua itu


Hibanya hati mengenang detik itu
Semoga Mama dapat menebus segalanya
Menjaga dan mendidik setiap waktu
Itulah impian Mama...semoga Allah izinkannya

Auni manja dan lembut berbicara
Namun sering juga buat Mama sakit kepala
Suaramu nyaring bagaikan biola
Kalau tergesek riuhla jadinya


Wahai Cahaya Kelembutanku dan Kasih Sayangku
Jadilah kamu anak yang mendengar kata
Hormati orang dan sedia membantu
Yang sopan dan santun tika berbicara
Hamba yang taat pada Tuhanmu
Wanita soleh penyejuk mata
Inilah sayang doa dari Mama
Yang teramat menyayangimu








SeLaMaT HaRi LaHiR AuNi !!!









Tuesday, August 9, 2011

Maid that make us Mad!

Assalamualaikum....pembuka bicara.

Ramadhan bulan penuh keberkatan. Ramadhan bulan penuh barakah. Namun tak sangka pada 2 Ramadhan tahun ni kami diduga hebat. Penangan pendatang asing yang tak sedar untung!

Di bulan mulia ini kau menyakiti anak tak berdosa. Di bulan barakah ini kau meletakkan tangan ke atas anak yang kukandung sembila bulan dan melahirkan dalam penuh kepayahan. Nyah kau si pendatang. Aku benciiiiiiiiiiii!

Status penuh duka lara di FB sepanjang minggu lepas adalah gara-gara si dia ini. dah la datang Malaysia tak keluar duit sesen. Makan pakai semua orang beri. Tidur enak atas tilam dibilik sendiri. Itupun tak tahu bersyukur lagi.

Selama ni saya sering melihat rakaman CCTV orang tentang kisah penderaan anak yang dilakukan oleh pembantu rumah. Na'uzubillah. Seriau hati melihat. Berdoa agar anak bertiga yang ditinggalkan dijauhi daripada mereka yang berhati kejam itu. Namun suratan Allah siapa yang mampu menduga mahupun menolak. Ianya terjadi kepada anak kami. Hati ibu mana tak sedih. Hati ibu mana tak sakit. Hati ibu mana tak merintih. Apabila melihat anak dipukul diherdik hanya kerana muntah di karpet.

Manusia berhati apakah kamu? Ibu sebagaimanakah kamu? Hingga tergamak mengasari anak kecil berusia tak sampai 3 tahun? Besar sangatkah kesalahannya? Besar sangatkah kuasa kamu yang saya beri sehingga seenak hati mengasari anak saya? Oh Tuhan...kau tunjukkanlah kekuasaanMu dalam membayar balik perbuatan keji wanita ini.

Kalau ditanya terukkah Auni dipukul? Memang tiada kesan zahirnya. Namun... bagaimana kita boleh memadam memori hitam yang anak kecil ini lalui? Bagaimana dapat saya membuang traumanya nanti kalau Auni muntah lagi? Hati ini benar-benar sedih dan hiba.

Tak mampu saya cerikatan tanpa airmata mengiringi kisah ini. Cukuplah di sini. Saya tak mahu bercerita lagi tentang kisah duka ini. Anda saksi perjanjian ini. Saya mahu memperbaiki diri. Menjaga anak bertiga dengan tangan sendiri. Menyuap dan memandikan mereka dengan senang hati. Biarpun bukan sepenuh masa. Namun Mama berjanji untuk menjadi lebih baik. Mama takkan izinkan sesiapa pun masuk dan tinggal bersama kita lagi. Biar Mama kalut mengurus kalian, biar Mama lelah mengatur tugasan harian, biar Mama pening tak cukup tidur gara-gara membesarkan kalian. Mama sanggup. Mama nak tebus semula segala pengalaman pahit kalian. Mama mahu padam memori itu. Mama tak mahu anak-anak Mama membesar dengan perasaan marah dan memberontak. Mama janji!

Mama sangat sedih meikirkan keadaan kalian selama 2 bulan bersama perempuan itu. Mama janji akan ganti balik setiap moment itu. Oh Tuhan... rahmatilah hidup kami, berkatilah usaha kami, lindungilah anak-anak kami.



Tuesday, August 2, 2011

Marhaban Ya Ramadhan!

Assalamualaikum....pembuka bicara.

Salam Ramadhan 1432H buat semua rakan blogger atau sesiapa sahaja yang sudi menjengah. Bagaimana rutin anda setelah 2 hari berpuasa ni? Semoga kita sama2 dapat manfaatkan bulan ini dengan aktiviti yang berfaedah dan menggandakan ibadah.

Tahun ni, 1 Ramadhan saya sambut dirumah ibu dan ayah tercinta di Batang Kali. Hari Sabtu lalu (setelah selesai urusan "menyerang" SOGO)... kami anak-beranak + maid pulang ke kampung halamanku... hehehe ... macam jauh je.

Hari Ahad diisi dengan menghiburkan hati anak berdua. Pagi ke pasar, then mula main masak-masak dengan mak. Selesai masak, kami packing untuk picnic di tepian sungai dusun peninggalan arwah atok di Hulu Tamu.


Tambah menariks dan syiok... durian tengah lebat luruhnya. Alhamdulillah. Peninggalan atok untuk cucu cicitnya.


Sedap sungguh makan durian selepas sejuk mandi sungai. Tengok ajelah gelagat saya dan kakngah ni... sib baik dia layan makan durian. Kaklong? ooh... anak meksaleh sorang ni... siap tutup hidung! Rugi...rugi...



Selesai memuaskan hati anak2... tibalah masa memujuk dan mengajar kakak untuk mula berpuasa esok hari. Akibat keletihan berendam di sungai, mereka terus tidur dari lepas maghrib hingga ke waktu Sahur. Ini memudahkan lagi tugas saya membangunkan kakak yang memang dah puas tidur.

Kami bersahur bersama, makan nasi dengan lauk yang simple. Ada kari kepala ikan yang dimasak semalam untuk ke sungai... lebih lazat setelah seharian dimasak... slurp. Sayur kailan ikan masin dan sotong masak kicap turut tersedia.

Akibat Irfan yang tidak mahu melepaskan Mama untuk bersahur (sedap agaknya susu Mama perisa durian). Saya kelam kabut makan. Kaklong disuap oleh bibik pagi tu... Tapi dalam masa tu, sempat juga snap gambar pertama Afifah bersahur... buat kenangan.




Hari pertama, Kakak berpuasa di rumah Maktok (ponteng sekolah sehari). Pagi tu, Maktok bawa Kakak ke sekolah. Happynya Kakak beratur dalam kelas Pra Sekolah masa kat perhimpunan. "Siapa puasa hari ni? Siapa mbangun sahur?" tanya cikgu. Laju je Kakak angkat tangan. Bangga Maktok... hehehe...

Tapi akhirnya Kakak tewas, lepas Zuhur Kakak dah takleh tahan... lapar... Ayahwan bawa pergi kedai dengan Unyang, akhirnya Kakak berbuka makan gula-gula then terus tertidur sampai 6.30ptg. Sayaaaaangnnyeeee.... Pukul 7.00ptg baru lah Kakak minum dan makan "cekodok ikan bilis" yang Kakak request dari Maktok. Sayang betul... takpe... kita cuba lagi.

Hari ni, Mama kejut Kakak bangun Sahur. Kita makan nasi goreng yang dibeli je sebab Mama tak sempat masak... sampai rumah lewat malam tadi. Mama dukung Kakak turun dan suapkan Kakak. Lepas makan, Kakak kata mengantuk dan minta nak tidur semula. OKlah... tapi... tidur kat bawah je. Kalau naik bilik... sure terlajak.

Ni lagi 15minit Mama balik. Nanti kita berbuka sama-sama ye. Hope Kakak dapat teruskan perjuangan esok dan hari-hari berikutnya. I'm so proud of you!


Monday, July 18, 2011

Kenapa menyepi?

Assalamualaikum....pembuka bicara.

Maaf kerana lama menyepi...kepada yang follow blog ni la...ada ke? hehehe...

Sedang mencari mood untuk menulis dan mendraft cerita. Banyak yang berlaku tapi tak tau mana nak ditulis. Maklumlah...nanti terima komen lagi dari "cik tak bernama". So kenalah berhati2 menulis. InsyaAllah saya akan lebih rajin mengupdate blog. Inilah medium meluahkan rasa.


(mood: sedih+susah hati+risau)


Cerita Hati Atie...from heart to keyboard!